Admin
Administrator
Inregistrat: acum 2 ani
Postari: 1585
|
|
Lucrarea „Romanul capodopera Sacrificiul, epopee nationala a romanilor” este o antologie aparuta in 2019 la Editura Magic Print, de peste 700 de pagini, cuprinzand studii, eseuri, cronici si articole referitoare la cartea romancierului Mihail Diaconescu. Aparuta ca un omagiu adus Centenarului Romaniei Mari, voluminoasa culegere de texte realizata de Maria Dohotaru este in acelasi timp si un elogiu adus de antologatoare scriitorului, filosofului culturii, profesorului si omului Mihail Diaconescu. Admiratia pe care o are fata de autor este exprimata nu doar prin migala si dorinta de a aduna articolele in acest impresionant tom, ci si prin vointa de a edita si tipari in conditii grafice exceptionale valoroasa carte, autoarea conducand editura si tipografia Magic Print. De altfel, toate cartile aparute la aceasta editura sunt de o calitate inalta. „Sacrificiul este roman-fluviu, o creatie epica de ampla respiratie, o parabola morala despre jertfa si mantuire in istorie, despre sublimul model hristic in lupta pentru dreptate, despre ceea ce este eroic, tragic, misionar, moral, sacru, spiritual si sublim in istoria romanilor”, argumenteaza Maria Dohotaru in deschiderea lucrarii.
Una dintre cele mai interesante cronici dedicate Sacrificiului este cea semnata de criticul literar Theodor Codreanu care face o ampla analiza a romanului, asezand, totodata, evenimentele narate in contextul istoric pentru a face cititorului intelese asertiunile despre carte, personaje si intreaga epoca. Daca Sadoveanu fabuleaza pe fondul unei informatii istorice, scrie Codreanu, in schimb, „Diaconescu pare a fi la antipod, fiindca documentarea istorica este, de fiecare data, absolut impresionanta! (...) Mai degraba el face parte din familia prozatorilor obiectivi, de tip tolstoian, ca si Paul Anghel”. Criticul arata ca prozatorul analizat are puterea de a remitiza documentul istoric, iar personajele sale sunt vii. Daca tot vorbim de personaje, sa precizam ca Sacrificiul este romanul Marii Uniri de la 1918, ca autorul zugraveste faptele de atunci si portretizeaza foarte multe personaje adevarate, majoritatea personalitati istorice: Vasile Goldis, Gheorghe Pop de Basesti, Aurel Lazar, Episcopul Miron Cristea, Mitropolitul Vasile Mangra, Iuliu Maniu, Episcopul Roman Ciorogariu, Alexandru Vaida-Voievod, Episcopul greco-catolic Iuliu Hossu, Ionel Bratianu, generalul Traian Mosoiu, capitanul Kalman Verböczy.
Gheorghe Bulgar considera ca reusita monumentalului roman consta in imbinarea desavarsita dintre documentarea istorica asupra realitatilor epocii si riguroasa organizare a materiei epice, puternica fantezie creatoare, vigoarea limbajului, expresivitatea si adaptarea la toate nivelurile de cercuri sociale descrise.
Eroul-martor din romanul Sacrificiul, Romulus Brad, are doctorat in drept la Viena si este urmasul preotului Stan Brad, acesta din urma autor al unui manuscris in litere chrilice despre rascoala lui Horea. Acest stramos al lui Romulus Brad era un cititor avizat al poeziei expresionistului Georg Heym. Criticul Valeriu Filimon spune ca personajul Brad a fost construit sub influenta poeziei expresionistului amintit si a manuscrisului pastrat in familie.
„Performanta narativa a romanului este coplesitoare, caci scrierea unui astfel de roman este o experienta gnoseologica totala, care presupune mobilizarea unui depozit de informatii de tip enciclopedic, adica en-ciclopaideic, cu toata incarcatura etimologica a acestui cuvant compus”, scrie Ilie Badescu.
Aurel David, care dedica nu doar pagini de analiza scrisului lui Mihail Diaconescu, ci si un volum monografic, arata: „Prozatorul Mihail Diaconescu deapana fiorul luptei pentru unitatea noastra nationala cu o maiestrie greu de egalat, pornind din Tara Beiusului, din satele si orasele de pe Valea Crisului Negru, ajungand in acele locuri in care s-au produs faptele marete, demne de luat in seama de catre generatiile viitoare”.
Interesant si mai putin obisnuit este faptul ca despre roman, fie el si istoric, a scris un mare istoric, Florin Constantiniu, considerandu-l o capodopera bazata pe adevaruri istorice: „Mihail Diaconescu este un investigator arhiatent, care stie apoi sa reconstituie cu vigoare evenimentele, dar si sa le adauge savoare, tensiunea dramatica si culoarea create de harul sau literar. Marea Unire si-a aflat in Mihail Diaconescu un evocator la nivelul marii ei insemnatati”.
La randul lui, Mircea Popa considera ca marele merit al romanului este si acela de a crea personaje credibile, precum Nicolae Bolcas, Romulus Brad, dar si atmosfera surprinsa si redata este una la fel de reusita.
„Prin trimiterile dese, purtand incarcatura marcii etno-spirituale, M. Diaconescu surprinde portretul colectiv al unei intregi generatii de intelectuali incarcati si tarati de diverse bovarisme imperiale, incapabili sa simta fiorul convulsiei sociale ce refuza imperiul de substitutie. Acestor nostalgici le opune M. Diaconescu fortele proaspete ale celor care «mor pentru dreptate»”, subliniaza Marian Nencescu in analiza sa.
Dumitru Velea scrie ca romanul Sacrificiul „se fundamenteaza si se reveleaza pe o filosofie teologica a istoriei”, prin viziunea asupra vietii si a istoriei, a sacrificiului si rascumpararii, asemanandu-l tot cu Tolstoi, asa cum face si Theodor Codreanu.
Ca si alti comentatori ai romanului, George Remete demonstreaza in cronica sa ca Sacrificiul este un „roman total” prin toate dimensiunile ideatice si stilistice abordate.
Nu putem cita toti criticii care s-au aplecat spre marele roman ce abordeaza tema infaptuirii Marii Uniri a romanilor, nici sa amintim numele tuturor autorilor de cronici si analize ale acestuia, ce au fost adunate in pretioasa antologie a Mariei Dohotaru, insa indemnam la lectura acestei carti. Mai mult decat atat, importanta ar fi citirea romanului Sacrificiul, ca pe o sursa de aflare a adevarului istoric intr-o forma unica si captivanta a literaturii cu atatea perspective: fenomenologice, sociologice, filosofice, teologice, artistice, morale. Dincolo de toate, romanul Sacrificiul de Mihail Diaconescu este si o intrupare artistica a manifestarii patriotismului prin arme culturale de inalta clasa.
|
|