Admin
Administrator
Inregistrat: acum 2 ani
Postari: 1585
|
|
In Marea bucurie, ni se infatiseaza o poveste de dragoste usor iesita din tipare, in care diferenta de varsta dintre cei doi protagonisti este considerabila, dar nu exagerata. Pana aici, nimic scandalos dupa parerea mea. Nici de aici incolo nu prin acest cuvant as putea carcateriza aceasta idila. Ceea ce este inedit dupa parerea mea este, sa-i spunem, conflictul dintre cele doua fatete ale iubirii- cea absoluta, spirituala si cea carnala, arzatoare, palpabila, care necesita in mod stringent contactul fizic ca si acces la fericire. Latura carnala o subjuga pe cea spirituala, anihilandu-i treptat aspiratiile.
Desi pe alocuri am intalnit situatii usor fortate, poate anume folosite pentru a putea contura un personaj dificil de inteles- Petre Cristian, cel aflat in cautarea marii bucurii spirituale, pe care o intuieste, dar nu poate ajunge la ea-, per ansamblu mi-am dat seama ca altfel nu s-ar fi putut atinge punctele esentiale, nu s-ar fi putut contura directiile de curgere a framantarilor sufletesti.
Comportamentul acestui personaj principal de care aminteam este de cele mai multe ori bizar- in dorinta sa de atingere a unui nivel superior omului obisnuit. Initial el se autoizoleaza, determinat de imprejurarile vietii sale, isi impune o singuratate absoluta. Din care iese brusc printr-o dorinta la fel de bizara in conditiile dorintei de izolare de pana atunci. Schimbandu-si locuinta, i se schimba si viata- nu mai poate avea acces la singuratate totala, dar, totodata, un nou univers i se dezvaluie, cand nici nu mai spera si nu admitea sa mai spere- cel al iubirii, pe care un timp doreste si reuseste intr-o mare masura sa o mentina la un stadiu pur, spiritual, excluzand orice manifestare carnala, excluzand chiar si impartasirea sentimentelor, convins ca asta ar spulbera idealul sau, ar strica tot. Ceea ce, de altfel, se si intampla, din clipa in care cea pe care o iubeste devine ceea ce in mod normal o femeie poate fi pentru barbatul iubit. Impartasirea iubirii distruge capacitatile sale de manifestare intr-un plan spiritual superior- intervine gelozia, problemele inerente traiului de zi cu zi, si, fara sa aiba motive reale, barbatul simte ca acea iubire nu va mai putea pastra farama de eternitate pe care pana atunci o simtea posibila.
Povestea are un aer deprimant, lipseste exuberanta iubirii chiar si atunci cand este descrisa ori pur si simplu amintita- o permanenta dezamagire parca ar pluti in aer, o instabilitate, o tulburare. Poate ca nu e cea mai potrivita lectura cand te simti alunecand pe panta tristetii, chiar daca nu te regasesti in cele scrise. Sunt si episoade amuzante, ce vor intr-un fel sa echilibreze balanta, create in special in jurul unui personaj din planul urmator celui principal, dar avand un rol imporant in desfasurarea evenimentelor- proprietara pensiunii in care locuieste Petre Cristian si totodata matusa lui Lilo, tanara de care este indragostit- o batrana avara, ce-si aclama in fiece clipa statutul de domnisoara, mereu pusa pe scandal si pe profit. Altfel, dramatismul este cel care domina acest roman, nelasand prea mult loc optimismului. Marea bucurie, cea care ii da titlul, este foarte diferita de ceea ce am intelege noi, ca profani, prin aceste cuvinte. Andreea Toma
|
|