lecturaaz
Lista Forumurilor Pe Tematici
lecturaaz | Inregistrare | Login

POZE LECTURAAZ

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
lovely_pink
Femeie
25 ani
Bucuresti
cauta Barbat
25 - 48 ani
lecturaaz / ➡️📖 BIBLIOTECA 📖⬅️ / Wolf Schneider - Omniprezentul Babilon  
Autor
Mesaj Pagini: 1
Admin
Administrator

Inregistrat: acum 1 an
Postari: 1528


In mai vechea sinteza consacrata dezvoltarii oraselor, aparuta si la noi sub titlul Omniprezentul Babilon, Wolf Schneider consacra un capitol burgului german si evolutiei imaginii acestuia in constiinta publicului. Autorul observa cum adesea constructul mental este cosmetizat si asanat, reflectand un spatiu ideal sau idilic (traducere de Josefina si Camil Baltazar):

Atunci cand vorbim de inflorirea oraselor germane in Evul Mediu tarziu, de mesteri si bresle, de romantismul paznicilor de noapte si al geamurilor bombate, avem in fata ochilor mai ales imaginea vechiului Nürnberg, cel desenat de Albrecht Dürer, descris de Hans Sachs si cantat de Richard Wagner, orasul a carui imagine imprimata pe cutiile cu turta dulce este si azi trimisa spre cele mai indepartate colturi ale lumii. Nürnberg n-a fost numai un mare oras comercial. El a fost renumit mai ales pentru artizanatul sau. Giuvaergiii si feronierii sai, cioplitorii in lemn si pietrarii, turnatorii in cositor si alama, selarii si armurierii, pictorii, sculptorii si gravorii in arama (printre ei se numarau Albrecht Dürer si Veit Stoss) s-au bucurat la inceputul secolului al XVI-lea de o faima mondiala. Lacatusul Peter Henlein a confectionat in 1510 primul ceas de buzunar. inca din secolul al XV-lea vechiul oras imperial exporta jucarii. [...]

Dupa ce descrie o realitate opresiva, lipsa de igiena si de toleranta din aceste orase, Schneider continua:

Ne bate gandul ca atmosfera romantica a orasului, care ne entuziasmeaza azi si pe care speram sa o mai gasim in locuri ca Rothenburg ob der Tauber, in cartierele vechi ale Bernei sau de-a lungul canalelor din Amsterdam nici nu provine probabil din timpurile lui Dürer, ci din cele ale lui Spitzweg, adica din secolul al XIX-lea, respectiv dintr-o vreme cand desi vechile orase isi mai mentinusera aspectul medieval, viata devenise acolo mai acceptabila datorita progresului facute in domeniul igienei si datorita ideilor iluministe. [...]

Secolul al XIX-lea si-a luat ramas-bun de la zidurile si portile care inconjurau orasul ca o cochilie si care iti dadeau sentimentul agreabil de a fi la adapost de acea mare si salbatica a pamantului care nu se numea Nürnberg. In sufletul german, cu sprijinul lui Spitzweg si al Maestrilor cantareti este rezervat un locsor pentru vechiul Nürnberg, prototipul german al orasului, paradisul pierdut. Nu-i de mirare ca majoritatea spectatorilor au fost ingroziti in 1956 cand, cu ocazia reprezentarii Maestrilor cantareti, Wieland Wagner a indraznit la Bayreuth sa alunge de pe scena decorurile gen turta dulce care le placeau atat de mult. Aceasta nu era doar o incalcare a imaginii create de Wagner, ci si un atentat impotriva sufletului german.






pus acum 1 an
   
Pagini: 1  

Mergi la

SUSTINE EXISTENTA ACESTUI FORUM PRINTR-O DONATIE: